Waarschuwingsbericht

Inzenden van dit formulier is niet langer mogelijk.

Gouden Oliebol 2015

Genomineerden voor de Gouden Oliebol 2015!

Genomineerden zijn:

1. Sonja Wolf

2. Organisatoren Halloween Soesterberg

3. Bert Smit

4. Vrijwilligers Repair Café Soest

Sonja Wolf

Sonja Wolf is vanzelfsprekend een kandidaat voor een Gouden Oliebol. Deze 50-jarige inwoonster van Smitsveen werd in 2012 ziek en moest stoppen met werken. Als alleenstaande hield ze vaak eten over dat nog te goed was om weg te gooien. Omdat ze wist dat ze niet de enige was, richtte ze in 2014 het Voedselruilhuis op. Bij Het Voedselruilhuis kunnen mensen producten ruilen tegen andere producten, als de prijs maar gelijk blijft en ze niet over de datum zijn. Dit initiatief bleek in een grote behoefte te voorzien en inmiddels heeft Sonja ruimtes beschikbaar gekregen van Portaal. Ze is twee middagen per week open en 6 vrijwilligers helpen haar.
Hulp is hard nodig want intussen is Het Voedselruilhuis uitgebreid met een maandelijkse lunch voor bewoners, bedrijven en organisaties in Smitsveen Ook organiseert ze themafeesten zoals Sinterklaas, Halloween en Kerstmis. Sonja helpt 24 uur per dag, 7 dagen in de week via het maatschappelijk werk mensen die kleding, dekens, eten of luiers nodig hebben. De meest recente loot aan de stam van het Voedselruilhuis is De Kledingbank Soest waar cliënten van de Voedselbank en Vluchtelingenwerk kleding en schoenen kunnen uitzoeken. Ook kan er mooie kleding, voor een feest of een sollicitatie, tegen een borg worden meegenomen. Sonja doet dit alles met haar eigen geld en bijdragen van sponsors.

Organisatoren Halloween Soesterberg

Jelle en Arrie Timmerman en Kevin van Santvoort, respectievelijk 26, 28 en 31 jaar oud, zijn alle drie opgegroeid op Mercury in de voormalige ‘Amerikanenwijk’ van Soesterberg. Zij hebben een nominatie voor de Gouden Oliebol verdiend voor het organiseren van het lokaal en regionaal bekende Halloweenfeest in Soesterberg. Halloween wint de laatste jaren in Nederland aan populariteit maar in Soesterberg wordt het al verscheidene decennia groots gevierd. Dat is te danken aan de aanwezigheid van Amerikanen in het dorp van begin jaren vijftig tot begin jaren negentig van de vorige eeuw. Deze traditie is blijven bestaan nadat het Amerikaanse leger Soesterberg verliet. Wat dit Halloweenfeest zo speciaal maakt is dat het gevierd wordt in de oude Amerikanenwijk in Soesterberg. Veel inwoners van deze wijk versieren hun huizen en tuinen met angstaanjagende creaties waardoor de wijk een echte "spookstad" lijkt.
Acht jaar geleden verhuisde de laatste Amerikaanse en zij liet weten dat ze zou stoppen met het aankondigen van Halloween. Jelle, Arrie en Kevin waren bang dat de Halloween-traditie daarmee verloren zou gaan en zijn begonnen met het organiseren van een levend spookhuis. Ze zorgden voor de publiciteit, logistiek, sponsors, licht en geluid, de aankleding van de kamers en de figuranten. Het eerste jaar bestond dit uit 1 legertent en 10 vrijwilligers. Nu 8 jaar later is het Halloweenfeest uitgegroeid naar 2 grote tenten met ruim 80 vrijwilligers. De bezoekers worden getrakteerd op griezelige acts met enge monsters en bloederige zombies.

•  Bert Smit

Bert Smit is onvermoeibaar als het om cultuur gaat: in het Soester culturele leven is hij immer aanwezig als pleitbezorger, belangenbehartiger, bestuurder en organisator. Maar niet alleen cultuur kan op zijn inzet rekenen, ook laat hij zich graag horen als ambassadeur van het vrijwilligerswerk, en dat al ver voordat hij die titel daadwerkelijk kreeg van het gemeentebestuur. Bert heeft als oprichter aan de wieg gestaan en is bestuurslid geweest van onder meer het Cultuurplatform Soest, Muziekkring Eemland, Cultuurfestival Soest en het Paltzfestival Soest. Bert is bijna 70 jaar maar rustiger aan doen zit niet echt in hem, en dus groeit de lijst ook de laatste jaren gewoon aan.
Hij adviseert Openluchttheater Cabrio en heeft geholpen de Soester Beursvloer waar maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven elkaar vinden, nieuw leven in te blazen. Landgoed De Paltz heeft zijn hart gestolen. Dit bijzondere stukje Soest en de activiteiten van het Herman van Veen Arts Center aldaar profiteren van Bert’s niet te stuiten enthousiasme en waardevolle adviezen. Hij maakt zich sterk voor het herstel van de sprookjesachtige Kluizenaarsgrot aldaar en hij heeft bijgedragen aan de fondsenwerving voor en de organisatie van de speciale Paltzdag voor vluchtelingenkinderen van het AZC Soest/Zeist. Cultureel en vrijwillig Soest heeft veel te danken aan Bert en daarom is hij een perfecte kandidaat voor een Gouden Oliebol.

• Vrijwilligers Repair Café Soest

Al enige jaren draait in Soest een succesvol Repair Café. De ‘crew’ van het Repair Café is een enthousiaste groep van 15 vrijwilligers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Hun niet aflatende inzet verdient wat ons betreft een Gouden Oliebol. Iedere tweede zaterdagochtend van maand stellen deze handige mannen en vrouwen hun gereedschap op in de grote ruimte van De Plantage aan het Smitsplein. Ze repareren vaak elektrische apparaten, veelal huishoudelijke apparatuur zoals, mixers, keukenmachines, koffiezetters en magnetrons. Ook wordt er veel kleding, houten meubelen en speelgoed gerepareerd. De lijst is overigens nog veel langer te maken met diverse soorten apparaten variërend van verschillende soorten afstandsbedieningen via tablets en computers tot elektrische boormachines en heggenscharen.
De reparaties lukken niet altijd maar vaak wel en dan zijn de eigenaren bijzonder blij en dankbaar. Die dankbaarheid is waar deze handige harde werkers, in het dagelijks leven meestal professionals, het voor doen. Ook dragen zij daarmee de overtuiging uit dat het beter voor de wereld is om niet alles dat stuk gaat meteen weg te gooien. Het Repair Café is echter uitdrukkelijk geen reparatieservice waar mensen hun spullen brengen en weer ophalen. De eigenaren blijven in het Repair Café erbij en helpen mee als dat kan en leren zo ook soms nog wat over hun apparaat. Met een kopje koffie voor diegenen die even moeten wachten is het er ook nog gezellig. Het Repair Café draait op een vrijwillige bijdrage van de bezoekers.