Volgens GroenLinks zijn auto’s binnen het dorp te gast. Dat betekent dat de straten waar onze huizen, scholen en andere voorzieningen vlak langs liggen in de eerste plaats ruimte bieden aan de bewoners die wandelen naar het winkelcentrum, op de fiets de kinderen naar school brengen of ’s avonds een ommetje maken. Met brede stoepen, lage maximum snelheden, fietsvriendelijke drempels en waar nodig een woonerf of fietsstraat.

De Bosstraat bij de sportvelden bijvoorbeeld, waar het vaak een drukte van jewelste is met kinderen en jongeren die op de fiets van en naar hun sportvereniging onderweg zijn. Vier jaar geleden vroeg GroenLinks al of hier met simpele middelen, zoals een fietsstraat, aan automobilisten duidelijker gemaakt kan worden dat vooral zij hier moeten oppassen. Er is aan de verkeersveiligheid in vier jaar tijd niets veranderd.

Ook tegen het hardrijden in de polder worden maar geen maatregelen getroffen, terwijl dit een uitnodigend gebied is voor een recreatief rondje fietsen dat ook een rustige route zou kunnen bieden aan fietsers zoals middelbare scholieren of forensen richting Amersfoort. Maar dan moet je wel de hard rijdende automobilist ontmoedigen. GroenLinks zegt: ga eens in overleg met de omwonenden hoe dat het beste kan!

Verkeersveiligheid voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers krijgt in Soest duidelijk geen prioriteit. Dat terwijl fietsen en wandelen veel minder ruimte inneemt, veel gezonder is en veel minder vervuiling veroorzaakt dan steeds maar weer het gaspedaal indrukken. Daarom wil GroenLinks meer werk maken van fiets- en wandelgemak en het afremmen van het autoverkeer. Ook voor de bewoners aan de Dalweg.