Het is alweer even geleden dat ik, Ruud van Zomeren, iets van mij heb laten horen. Niet dat er in die tussentijd niets is gebeurd, in tegendeel. In februari bijvoorbeeld vond een zeer geslaagde bijeenkomst met en over lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (afgekort LHBT) plaats, die binnenkort een vervolg krijgt. De lokale media hebben daarover uitvoerig bericht, dus dat kan ik hier wel laten, behalve misschien nog dat GroenLinks een actieve rol heeft gespeeld in de betreffende raadswerkgroep en in de totstandkoming van deze bijeenkomst. Verder wordt er hard gewerkt aan bestuurlijke vernieuwing en komen er binnenkort ook bijeenkomsten over een plan van aanpak voor de wijk Smitsveen.

Over de raadsvergadering op 23 maart, een combinatie van een Opiniërende en Besluitvormende raadsvergadering, kan ik betrekkelijk kort zijn. Het ‘Pièce de Résistance’ in die bijeenkomst was – voor de zoveelste maal – de politieke meningsvorming omtrent de vestiging van een nieuw te bouwen sporthal in de wijk Overhees, in casu het Orlandogebouw, waarover de gemoederen de afgelopen maanden behoorlijk verhit zijn geraakt. Het begon allemaal in juli vorig jaar, toen het beleid rond binnensportaccommodaties ter discussie stond. De gemeente heeft de laatste jaren te kampen met een overcapaciteit aan binnensportlocaties, waarbij in een aantal gevallen ook nog eens sprake is van achterstallig onderhoud. Sanering en een efficiënter gebruik van deze locaties, ook ten behoeve van het (bewegings)onderwijs, zijn dus onontkoombaar. In overgrote meerderheid nam de Raad het betreffende visiestuk aan, inclusief de daarin neergelegde voorkeur van het College een nieuwe sporthal, annex gymacommodatie, aangevuld met seniorenwoningen, te ontwikkelen op het terrein waarop nu nog het Orlandogebouw staat. Weliswaar werd hierbij een door Burgerbelangen SoestSoesterberg ingediend amendement aangenomen, dat voorzag in een soort ‘achterdeur’, namelijk een voorbehoud van goedkeuring van de businesscase voor dit project. Dit amendement kon overigens ook op steun vanuit de GroenLinksfrractie rekenen. Wat de Raad echter enigszins over het hoofd heeft gezien is het feit dat het plan grotendeels voorbij gaat aan de, vermoedelijk ingrijpende gevolgen voor verkeersdruk en leefbaarheid in Overhees. Tijdens een tamelijk tumultueus verlopen bijeenkomst met buurtbewoners en andere belanghebbenden in februari bleek overduidelijk dat voor de vestiging van een sporthal op het Orlandoterrein ten ene male onvoldoende draagvlak bestaat. Daarom en mede naar aanleiding van het debat tijdens de Opiniërende Raadsvergadering op 23 februari besloot het College het plan in heroverweging te nemen En op 23 maart kwam men met een zestal mogelijke locaties in Overhees, waaronder overigens toch ook weer het Orlandoterrein, waarop de nieuwe sporthal zou kunnen worden neergezet. Bedoeling van het College is nu met bewoners en belanghebbenden in gesprek te gaan over deze locaties, teneinde te bekijken voor welke locatie het meeste draagvlak bestaat. Een aantal raadsfracties, waaronder die van GroenLinks, vroeg zich af waarom ook niet het perceel, waarop nu de verouderde sporthal Beukendal staat, bij de keuze voor een locatie betrokken zou kunnen worden. Vooralsnog lijkt het College daartoe niet bereid; Beukendal zou ongunstig gelegen zijn voor de scholen die er voor hun gymlessen gebruik van moeten maken – leerlingen moeten zich dan meer dan 1 kilometer verplaatsen –, het College wil op het Beukendalterrein woningen laten bouwen en last but not least zou in deze constructie toch nog een aantal gymzalen in Overhees moeten blijven, waardoor de financiële en efficiencywinst verloren gaan. De GroenLinksfractie vindt deze argumenten echter niet erg overtuigend want, zo zegt fractievoorzitter Rosan Coppes, “Als je de mening van bewoners serieus wilt nemen, dan moeten we toch ook echt de optie Beukendal in de lucht houden.” Bovendien, Beukendal is de enige locatie waarvan het op voorhand duidelijk is dat er geen verkeersproblemen zullen ontstaan. Dus zou het vreemd zijn die optie nu al te blokkeren.” Voor alle duidelijkheid, het gaat er ons dus niet om dat de nieuwe sporthal per se op het Beukendalterein moet komen, maar om te voorkomen dat deze optie wordt afgeserveerd nog vóór zij behoorlijk is onderzocht. Wordt ongetwijfeld vervolgd!