SOEST - Het klonk veelbelovend voor en direct na de verkiezingen: bestuurlijke vernieuwing zou leidraad en speerpunt zijn, stelde wethouder Kemmerling; niet alleen bij de coalitievorming maar ook in het beleid voor de komende periode. Hoe snel dit voornemen tijdens de onderhandelingen is gesneuveld zullen we welnooit weten, maar dat D66 achteraf niet erg aan dit ‘kroonjuweel’ hecht is duidelijk. Dat is alleen al te zien aan de portefeuilleverdeling: D66 heeft dit onderdeel niet geclaimd maar bestuurlijke vernieuwing gaat naar de kleinstecoalitiepartij, Soest2002, zó belangrijk is dat dus…
In de tekst van het akkoord wordt bestuurlijke vernieuwing beperkt totbemoeienis van het college met de werkwijze van de gemeenteraad. Inwoners mogen onder heel strikte voorwaarden en met niet teveel verwachtingen somsmeedenken. Weliswaar wil het college ook in contact komen met ‘individuele burgers’ en belangenorganisaties maar blijkbaar is dat zo moeilijk dat daar nog ‘werkvormen’ voor gevonden moeten worden. Kortom, zeer teleurstellend in een tijd waarin het hele land gonst van de nieuwe initiatieven van groepen mensen. Mensen met ideeën en mogelijkheden snakken naar samenwerking met- en erkenning van overheden. Niets hierover in dit coalitieakkoord.
Maar nog ernstiger is dat deze coalitie twee lopende trajecten met veel inbreng van groepen inwoners afserveert. De eerste is de klankbordgroep die de afgelopen jaren heeft meegepraat over het stationsgebied Soest-Zuid. U weet wel: het gaat dan over die tunnel die geen oplossing is voor een niet bestaand probleem.
Die klankbordgroep krijgt volgens het akkoord geen rol meer. Wel moet er een ‘breed draagvlak’ komen voor de oplossing die de raad gaat kiezen.
Dit is oude politiek bij uitstek, eerst een beslissing nemen en dan uitleggen.
Omdat de coalitiepartijen er onderling niet uitkwamen is de tunnel een zogenaamde vrije kwestie geworden. Dat betekent in de huidige verhoudingen dus dat de tunnel er gaat komen. Jammer voor het CDA.
De tweede groep is de projectgroep van Soesterbergers die zich al een aantal jaren heeft ingespannen om te komen tot een nieuwe dorpshuisvoorziening in Soesterberg. De rekenkamercommissie wordt nu misbruikt om te verhullen dat de coalitiepartijen ook hier niet tot elkaar konden komen.
Het zondermeer terugdraaien van het democratisch genomen besluit om een voorziening te realiseren op het Evenemententerrein lijkt waarschijnlijk net iets te gortig maar van uitstel komt in dit geval ongetwijfeld afstel.
Niet omdat de rekenkamercommissie een andere conclusie zal trekken dan alle andere onderzoeken die al zijn gedaan. De exploitatie van nieuwbouw blijft goedkoper dan die van de Marechausseekazerne en kan prima worden bekostigd met de huidige huisvestingsbijdrage aan het ontmoetingscentrum in de Drie Eiken, de bibliotheek en De Linde. Maar met dit uitstel wordt tijd gekocht om bezuinigingen op culturele- en welzijnsvoorzieningen in gang te zetten die een bijdrage van de gemeente aan een dorpshuisvoorziening in Soesterberg sowieso onmogelijk zullen maken. Voor het CDA een pijnlijke zaak, voor de tweede keer hebben zij bakzeil moeten halen.
Kortom: bestuurlijke vernieuwing start in Soest met weinig verheffend politiek gerommel. GroenLinks ziet de toekomst dan ook niet erg zonnig in…