Een motie waarin GroenLinks voorstelt om voortaan alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk te laten bezorgen bij huishoudens met een JA JA sticker, is vandaag overgenomen door het college. De motie, die we samen met D66 indienden, vraagt het college van burgemeester en wethouders om een onderzoek te doen naar de invoering van dit systeem. Fractie-assistent Ruud Coumans: "Dit zogeheten opt-in systeem zorgt ervoor dat er alleen nog reclamedrukwerk wordt bezorgd bij huishoudens die deze reclame daadwerkelijk willen ontvangen. Daardoor wordt er veel papier bespaard, volgens MilieuCentraal zo’n 33 kilo per huishouden per jaar. Want hoewel oud papier in onze provincie goed gerecycled wordt, is het voorkomen van afval natuurlijk beter!"

 

Een omkering van het systeem betekent dan ook minder gekapte bomen, minder verspilling van drukinkt en minder energieverbruik voor het transport van oud papier. Ook komt een groot deel van de ongeadresseerde reclame bij het restafval terecht, dus dit voorstel zal ook de hoeveelheid restafval doen afnemen. In de motie kiezen we er voor om een NEE JA sticker de nieuwe norm te laten zijn, waardoor inwoners zonder deursticker nog steeds alle huis-aan-huis bladen ontvangen. In Soest is dat 10x per jaar de Soester Courant. Soester ondernemers blijven hiermee de mogelijkheid hebben om middels het inkopen van advertentieruimte in lokale papieren media onze inwoners te bereiken. In plaats van een papieren folder in de brievenbus kunnen onze inwoners de meeste reclamefolders ook op internet of in apps vinden. Volgens een peiling van Maurice de Hond is 64% van de Nederlanders is voor invoering van een Ja-Ja-sticker en slechts 35% van de Nederlanders die nu geen sticker op de brievenbus heeft zou een JA/JA sticker gaan plakken.