De Wieksloterweg in Soest krijgt toch een veilige inrichting met een snelheid van 30 km/u. Dat blijkt uit nieuwe informatie van gedeputeerde Verbeek naar aanleiding van vragen van de fractie van GroenLinks in de Provinciale Staten van Utrecht. De inrichting wordt deels een gewone 30-km/u weg en deels een fietsstraat. Fractievoorzitter Coppes in Soest: “Dit is een mooi resultaat bereikt door nauwe samenwerking tussen de gemeentelijke en provinciale fracties van GroenLinks”
Voorstel GroenLinks aanvankelijk onbespreekbaar
Eerder waren voorstellen van de fractie van GroenLinks aan het college van Soest voor een fietsvriendelijker weginrichting en lagere snelheden totaal onbespreekbaar. In antwoord op vragen van fractie-assistent Zeegers meldde wethouder Van Berkel dat “de Wieksloterweg een 50 km/u-weg is en blijft”. GroenLinks is nu verheugd dat haar pleidooi voor een echt veilige en autoluwe inrichting van de Wieksloterweg in vruchtbare aarde is gevallen.
Alleen subsidie voor veiligere en fietsvriendelijkere Wieksloterweg
Wethouder Van Berkel probeert al geruime tijd de provincie Utrecht mee te laten betalen aan het oplossen van het achterstallig onderhoud van de Wieksloterweg. Zij doet hiervoor een beroep op een subsidiepot bij de provincie die bestemd is voor het bevorderen van fietsverkeer en verbeteren van de verkeersveiligheid. Nadat de gedeputeerde aanvankelijk positief reageerde op het verzoek van de gemeente, werd het de provincie steeds duidelijker dat er van een verbetering op beide punten geen sprake was.
GroenLinks Statenlid Huib van Essen: "Het is goed om te zien dat onze continue aandacht, informatie en kritische vragen hebben geleid tot helderheid over de voorwaarden voor de subsidie. De bijdrage van de provincie leidt nu echt tot een veiligere en meer fietsvriendelijke Wieksloterweg."
Keuze nu aan het college van Soest
Strikt genomen kan het college van Soest nog kiezen voor een andere weginrichting. Daarmee verliest zij dan wel de provinciale subsidie, waardoor de reconstructie van een miljoen euro in zijn geheel uit de gemeentelijke kas betaald zal moeten worden. Hiervoor was geen meerderheid in de gemeenteraad. Het lijkt dan ook onvermijdelijk dat het college toch gaat kiezen voor een verkeersveilige, verkeersluwe en fietsvriendelijke inrichting van de Wieksloterweg.