- Veiligheid op straat is essentieel voor kinderen én volwassenen. Om daarvoor te zorgen, verlagen we de maximumsnelheid op nog meer plekken. Naar 60 of 50 kilometer per uur waar nu nog 80 gereden mag worden. Waar woningen of voorzieningen direct aan de weg staan naar 30 kilometer per uur, of nog lager, vergelijkbaar met een woonerf. De auto is binnen de bebouwde kom te gast, voetgangers en fietsers krijgen zo veel mogelijk voorrang in het verkeer, bijvoorbeeld door wegen om te vormen tot fietsstraat.
- GroenLinks wil dat in kaart gebracht wordt waar auto’s in de praktijk te hard rijden, zoals bijvoorbeeld de Weegbreestraat of de Koninginnelaan, waarbij de indeling van de weg uitnodigt tot te hard rijden. Op deze plekken willen we maatregelen nemen, zoalshet verbreden van de stoepen, een ander wegprofiel of fietsvriendelijke verkeersdrempels. Er moet ook meer aandacht komen voor verkeersveiligheid in het buitengebied. Samen met omwonenden en gebruikers wordt een plan gemaakt om het onnodig gebruik van en het te hard rijden op polderwegen (en dan met name de Peter van den Breemerweg en de A.P. Hilhorstweg) tegen te gaan.
- We investeren in de fietsinfrastructuur. Zo maken we fietsen aantrekkelijker en laten onze inwoners vaker hun vervuilende auto staan. Er komen rechtstreekse fietspaden die alle wijken en dorpskernen met de belangrijkste voorzieningen verbinden, zodat je er sneller en veiliger komt op de fiets dan met de auto. Wij zetten ons in voor de fietsveiligheid en willen onderzoek doen naar de mogelijkheden om de ervaren veiligheid op de fiets met name in het donker te verbeteren. GroenLinks wil fietsen stimuleren, onder andere met fietslessen en andere acties die het gebruik van de fiets beter bereikbaar en leuker maken voor diverse doelgroepen (zoals basisschoolleerlingen en nieuwkomers).
- Waar nodig maken we extra fietsparkeerplekken en openbare oplaadpalen voor de elektrische fiets. We denken daarbij vooral aan attracties en horeca-locaties, zoals bij de Lindenhof aan de van Weedestraat, Brasserie de Lange Duinen bij ons natuurschoon of de Vliegbasis in Soesterberg. Dit zorgt er ook voor dat Soest en Soesterberg aantrekkelijker worden voor dagjesgasten op de fiets.
- We zetten de omslag naar elektrisch vervoer in de hoogste versnelling. De gemeente verdubbelt de hoeveelheid laadpalen en vermindert de regelgeving voor plaatsing daarvan. Daarnaast geven we elektrisch (deel)vervoer de ruimte. Niet alleen per auto en minibusje, maar ook met elektrische fietsen, scooters, brommobielen en speciale vervoermiddelen voor ouderen, want de ruimte die één auto inneemt biedt plaats voor vier fietsen.
- De spits is vervuilend, ongezond en zorgt voor veel overlast. De gemeente, onderwijsinstellingen en bedrijven starten een grootschalig mijd-de-spitsprogramma om inwoners te stimuleren de fiets te pakken, thuis te werken, of buiten de spits te reizen naar het werk. Ook de kwaliteit en de frequentie van het openbaar vervoer kan sterk verbeterd worden, zeker in de avonduren en naar voorzieningen als ziekenhuizen. Helaas heeft de gemeente weinig zeggenschap over het openbaar vervoer. GroenLinks pleit ervoor dat mensen die hiervan afhankelijk zijn meer invloed kunnen uitoefenen op de lijnvoering en dienstregeling.